Från och med 6 oktober 2025 inför ryska myndigheter en ny reglering som påverkar alla mobilanvändare som ansluter till ryska mobilnät. Som partner är det viktigt att känna till förändringen för att kunna informera och stötta era kunder som reser till eller verkar i Ryssland.
När en mobiltelefon ansluter till ett mobilnät i Ryssland kommer mobildata och sms att vara avstängt under de första 24 timmarna.
Efter 24 timmar öppnas tjänsterna automatiskt.
Om användaren stänger av mobiltelefonen eller byter mobilnät under perioden startar en ny 24-timmars avstängning av surf och sms.
Om mobilen inte används inom tre dagar efter att spärren tagits bort kommer spärren att aktiveras på nytt nästa gång mobilen ansluter till ett mobilnät i Ryssland. Då börjar en ny spärrperiod på 24 timmar.
Samtal påverkas inte av regeln
Det går fortfarande att ringa och ta emot samtal som vanligt, även under perioden då surf och sms är avstängt.
Resenärer kan uppleva avsaknad av internet eller problem med sms som en driftstörning eller ett fel i abonnemanget. Genom att informera proaktivt kan ni:
Minska inkommande supportärenden
Öka kundnöjdheten
Skapa trygghet inför resa
Visa att ni ligger steget före
Tveka inte att kontakta oss om du behöver mer information eller vill ha färdigt material att använda för era kunder. Vi finns här för att hjälpa er!