Ny mobilregel i Ryssland påverkar resenärer från 6 oktober 2025
Från och med 6 oktober 2025 inför ryska myndigheter en ny reglering som påverkar alla mobilanvändare som ansluter till ryska mobilnät. Som partner är det viktigt att känna till förändringen för att kunna informera och stötta era kunder som reser till eller verkar i Ryssland.
Vad innebär den nya regeln?
När en mobiltelefon ansluter till ett mobilnät i Ryssland kommer mobildata och sms att vara avstängt under de första 24 timmarna.
Efter 24 timmar öppnas tjänsterna automatiskt.
Om användaren stänger av mobiltelefonen eller byter mobilnät under perioden startar en ny 24-timmars avstängning av surf och sms.
Vad händer efter att spärren hävts?
Om mobilen inte används inom tre dagar efter att spärren tagits bort kommer spärren att aktiveras på nytt nästa gång mobilen ansluter till ett mobilnät i Ryssland. Då börjar en ny spärrperiod på 24 timmar.
Vad fungerar som vanligt?
Samtal påverkas inte av regeln
Det går fortfarande att ringa och ta emot samtal som vanligt, även under perioden då surf och sms är avstängt.
Varför är detta viktigt för kunder?
Resenärer kan uppleva avsaknad av internet eller problem med sms som en driftstörning eller ett fel i abonnemanget. Genom att informera proaktivt kan ni:
-
Minska inkommande supportärenden
-
Öka kundnöjdheten
-
Skapa trygghet inför resa
-
Visa att ni ligger steget före
Har du frågor eller behöver stöd?
Tveka inte att kontakta oss om du behöver mer information eller vill ha färdigt material att använda för era kunder. Vi finns här för att hjälpa er!