Svanströms El & VVS

Öka medarbetarnas rörlighet och tillgänglighet med en mobil växel

I dagens snabba värld kräver företag som strävar efter att vara tillgängliga 24/7 en mobil lösning för att möta sina kunders behov. Svanströms El & VVS, ett Stockholmsbaserat företag grundat 2003, utmärker sig som ett av få företag som erbjuder en 24/7-service, inriktade på olika el-, värme-, ventilations- och VVS-frågor.

Håkan Svanström, driftchef på Svanströms, minns: ”Det ringde hela tiden. Jag kunde ju prata och jobba samtidigt, men till slut blev det så mycket att jag kände att jag säkert tappar kunder, folk som vill få tag på mig kommer inte igenom. Jag var ju tvungen att hitta en lösning på det problemet.”

Deras kundbas sträcker sig från privata projekt till kontrakt på flera miljoner kronor. Svanströms har i snitt 6 000 jobb per år och 1 500 samtal där de siktar på att vara på plats inom en timme.

Hantera en stor volym av inkommande samtal

Utmaningen

Att vara bland de få utvalda företagen i Stockholm som tillhandahåller en 24/7-service för el, värme, ventilation och VVS-frågor gjorde att Svanströms översvämmades av samtal dag och natt, sju dagar i veckan. De hade engagerade rörmokare och elektriker som arbetade på fältet och krävde konstant tillgänglighet. Till en början skötte Håkan de flesta inkommande samtalen själv med headset för att jonglera både arbete och telefonsamtal. Men detta tillvägagångssätt började ställa till utmaningar.

För Håkan blev effektiviteten lidande när han arbetade och hanterade telefonen samtidigt. För kunder i stort behov av omedelbar hjälp var det inte ett alternativ att stå i kö. Det blev uppenbart att en mobil växellösning var nödvändig för att lösa detta växande problem.

Håkan betonar: ”Utan en mobil växellösning hade det varit omöjligt för oss att fortsätta. Vi har ofta avtalskunder som står inför brådskande problem som att vatten rinner ut, och i sådana fall är omedelbar kontakt avgörande. Kunder har inte råd att vänta i 30 minuter när deras källare svämmar över.”

John Ahlgren, Account Manager på Dstny Sverige, minns att den främsta utmaningen för Svanströms var avbrutna samtal, särskilt inkommande samtal från nya kunder och beställningar från befintliga.

Med en mobil arbetsstyrka behövde Svanströms ha fler personer som bemannade företagsnumret för att se till att kunderna kom fram snabbt.

mobileapp

En mobil lösning från var som helst

Lösningen

Svaret på Svanströms kommunikationsproblematik var Dstnys mobila växel. Denna innovativa lösning gjorde att Svanströms personal kunde ta med sig sitt telefonsystem och vara tillgängliga oavsett om kunden ringde på ett mobilnummer, fast telefon eller gruppnummer. Med funktioner som svarsgrupper och nummerprioritering kunde Svanströms effektivt hantera sina telefonlinjer och säkerställa att kunder i akut behov blev uppkopplade snabbt och i rätt ordning. Lösningen gjorde det också möjligt för dem att uppfylla avtal och tjänstenivåavtal (SLAs), prioritera kritiska fall och dedikerade kunder.

Vad säger kunden...

Vårt team har fullständigt förtroende för Dstny-produkterna vi använder; de fungerar alltid felfritt. Eftersom vi även tillhandahåller jourtjänster för nödsituationer, förstår vi den avgörande betydelsen av snabb assistans, vilket vi uppnår med Dstny. Jag känner mig väldigt trygg med de tjänster vi har från Dstny; de fungerar fläckfritt.
Håkan Svanström - Driftchef
Svanströms El & VVS

Resultatet - En blomstrande verksamhet, tillgänglig var som helst

Svanströms har etablerat en blomstrande verksamhet i Stockholm och fått ett rykte för sin expertis, exceptionella kundservice och ständiga tillgänglighet. Håkan intygar: ”Vår verksamhet har varit sömlös sedan starten, och vi skulle inte ha upplevt en så snabb tillväxt utan tillgänglighet dygnet runt via våra mobiltelefoner. Det är en integrerad del av vår verksamhet."

Att ha ett gemensamt företagsnummer som personalen kunde svara på dygnet runt minskade arbetsbelastningen avsevärt, vilket gjorde att Svanströms kunde expandera sin verksamhet snabbt.

Sedan implementeringen har Svanströms utökat sin personalstyrka till 50 anställda, med 10 personer ute på plats, vid varje given tidpunkt. Möjligheten att hantera samtal har gjort det möjligt för dem att växa och fånga nya kunder. Och med det förbättrade sättet att hantera samtal kan denna tillväxt ske utan att påverka befintliga kunder negativt, och se till att de håller kundnöjdheten uppe.

Se intervjun med Håkan här:

Play video

Kom i kontakt med oss

Vill du veta mer om vad Dstny kan göra för ditt företag?

Fyll i formuläret så kommer en av våra representanter att kontakta dig inom kort.