Dstny <3 Läkare utan gränser

Läkare utan gränser bistår miljontals människor med humanitär hjälp och sjukvård i över 70 av världens länder. De strävar efter att tillhandahålla en högkvalitativ sjukvård för dem som behöver det mest, med bl.a. akutinsatser vid katastrofsituationer där det behövs mest eller när ett krig bryter ut.

 

läkare utan gränser logga

 

Vi pratade med Viktor Lundin som är Team Manager på Läkare utan gränser’s givarservice om hur de använder Dstny’s tjänster i deras dagliga verksamhet.

Berätta om er verksamhet idag och hur ni jobbar med givarservice i dagsläget
Majoriteten av de som kontaktar oss gör det för minnesgåvor, vilket innebär att vi är i kontakt till en anhörig eller vän till någon som gått bort. Det är då extra viktigt för oss på givarservice att kunna ge och skapa en personlig kontakt via telefonen för frågor eller som vill skänka pengar. Vi som organisation vill hjälpa till överallt, men det går även att ge öronmärkta gåvor, till en specifik katastrof eller nödsituation som uppstått i världen. Det går även att vara månadsgivare.

Hur förenklar Dstny’s tjänster er dagliga verksamhet?
Vi jobbar mycket med att hantera inkommande gåvor och frågor kring detta. Utöver vår givarservice via telefonen går det även att kontakta oss via brev eller mail, men majoriteten gör det via att ringa tills oss.

Hur använder ni Dstny’s telefonilösning i er verksamhet idag?
På Givarservice har vi ett ”telefonpass” som innebär att vi delar upp oss och 4 medarbetare besvarar inkommande samtal. Utanför öppettiderna på vår Givarservice kan vi enkelt meddela om våra öppettider och hänvisa personen som vill komma i kontakt med oss att återkomma under dessa, och våra andra kontaktvägar som mail, brev och vår hemsida.

Vilka utmaningar hade ni stött på utan en adekvat telefonilösning?
Självklara svaret är att vi ej skulle ta emot samtal överhuvudtaget. Som jag nämnt tidigare så är den personliga kontakten är viktig kontakt. Det är ofta den enda kontakten de har med Läkare utan gränser och därför blir telefonin viktig och behöver fungera.

Hur många utgående/inkommande samtal gör ni/tar ni emot i månaden?
Det ringer mest i början på veckan, en normal måndag har vi mellan 200-250 samtal som våra medarbetare besvarar och en lugn dag får vi ca 100 inkommande samtal. Det ringer mycket under julen och slutet på året då mängden gåvobevis ökar. Under 2022 hade vi totalt 28 895 st inkommande samtal. Fram till mitten på juni detta år har vi haft 14465. Vi har också många månadsgivare som hör av sig för att få hjälp med att höja eller sänka belopp som de skänker månadsvis.

Kan ni beskriva vilka specifika funktioner och fördelar er nuvarande telefonilösning har i ert arbete?
Våra medarbetare jobbar hybrid, då är det bra med ett användarvänligt system och att kunna koppla samtal på ett smidigt vis. En annan fördel är att det är lätt att lära ut till timvikarier eller nyanställda.

 

För Dstny är det viktigt att bidra till de humanitära insatser Läkare utan gränser gör runt om i världen, och har därför startat en insamling där vi vill uppmana våra medarbetare, partner, kunder och leverantörer att skänka en summa för att stötta arbetet.

Här kan du vara med att bidra genom Dstny’s insamling

Här kan du läsa mer om Läkare utan gränsers arbete

Recent posts