Växel

Om du inte hittar svaret på din fråga här så är du varmt välkommen att kontakta oss:

support@dstny.se
Stockholm: +468-120 100 50
Göteborg: +467- 71 720 720

Knappval för röstbrevlådan

Det finns många alternativ tillgängliga när du ringer upp din röstbrevlåda. I PDFen ser du vilka knappar du ska välja för att nå rätt funktion.


Röstbrevlåda_knappmeny

Hur installerar jag min softphone?

För att ladda ner din Softphone så kan du besöka denna sidan:

https://www.dstny.se/kunskapsbank/for-anvandare/soft/

Följ stegen i installationsguiden och avsluta genom att logga in med de uppgifter du har fått från Dstny. Hittar du inte dina inloggningsuppgifter så kan du alltid kontakta vår support. Även den eller de som är administratör på företaget kan logga in på MyAdmin för att hitta ditt användarnamn och byta ditt lösenord.

Du hittar MyAdmin på admin.dstny.se.

Senast uppdaterad aug 2022

Hur ställer jag in så att ljudet inte kommer ur datorn när jag pratar i min softphone?

Välj ditt headset i drop-down listan över ljudingång och ljudutgång. Ringsignal bör vara datorns högtalare för att du ska höra när det ringer om du inte har headsetet på dig hela tiden.

Om du har problem med att datorn byter ljudenhet kan det bero på att den annan är standardenhet på datorn, kontrollera dina standardenheter under inställningar -> ljud. Standardenheten ändras ibland om man drar ur sladden/usb-enheten till ditt headset och kopplar in den igen.

Hur kopplar jag samtal i softphone?

För att koppla ett pågående samtal vidare placerar du muspekaren över det aktiva samtalet. Sedan drar du samtalet till det vänstra fältet, kontaktlistan, och släpper det på den kontakt du önskar koppla till. Kopplingen sker sedan automatiskt.


Om du vill föravisiera samtalet innan du kopplar ringer du upp den personen du ska koppla till genom att klicka på luren på personens kontaktkort. Det befintliga samtalet väntkopplas helt automatiskt. När samtalet är avisierat drar du det väntkopplade samtalet till det aktiva samtalet.


softphone koppla samtal forward calls

Varför ringer inte min softphone när mobilen är avstängd?

När någon ringer på ditt fasta telefonnummer kopplar Soluno ut samtalet enligt dina inställningar i växeln, standard är att växeln kopplar samtalet till din softphone och din mobiltelefon samtidigt. Om din mobiltelefon är avstängd kommer samtalet gå direkt till röstbrevlådan för ditt mobilabonnemang. För Soluno ser svaret från din röstbrevlåda likadant ut som om du skulle trycka på den gröna luren i din telefon och svara. Det här sker så pass fort så samtalet oftast inte hinner ringa i din softphone innan din röstbrevlåda svarar.

Lösning: Vill du kunna stänga av din mobil och vara tillgänglig på din softphone kan vi ändra så at det först ringer på din softphne och sen på din mobil. Då hinner du svar på inkommande samtal innan din röstbrevlåda tar samtalet. Se även avsnittet om ”Röstbrevlåda” om du vill använda en röstbrevlåda istället för att ha en separat på mobilen. Kontakta Solunos support så hjälper de dig med inställningarna.

Hur kommer jag igång med min mobila växel?

Om du har mobillicens och vill komma igång med Dstny mobil behöver du ett välkomst-sms. För att få ett sådant surfar du in på bc.dstny.se och loggar in med dina inloggningsuppgifter, väljer ”Applikationer” och därefter ”Skicka installations-SMS igen”. När du mottagit ditt välkomst-SMS trycker du på länken för att komma följande landningssida med enkla instruktioner för att slutföra installationen.

Om du redan laddat ner appen via App Store eller Google Play så väljer du ”Konfigurera” för att appen ska fungera.

Senast uppdaterad aug 2022

Hur kopplar jag samtal med Dstnys app?

Med appen kan du välja om du vill koppla samtal bevakat eller direkt. När du har ett pågående samtal går du in i Dstny-appen och väljer den person i din kontaktlista som du vill koppla samtal till. Väl inne på kontakten får du valmöjlighet att koppla direkt eller övervakat.

 

Hur ringer jag via wifi?

Du behöver kontakta Dstnys support i god tid innan du vill använda funktionaliteten för att få rätt regler på din användare. Att ta emot samtal över wifi räknas som ett softphone-samtal i ringreglerna på användaren i växeln. För att kunna aktivera tjänsten krävs det att du har både mobil- och softphonelicens.

I appen kan du välja att ringa över Wi-Fi vilket gör att du kan spara mycket pengar om du framförallt befinner dig utomlands. Aktiveringen är mycket simpel och görs direkt i appen. Hur man gör det skiljer sig en aning beroende på om du har en iOS- eller Androidenhet.

Iphone

Öppna Dstny-appen, svep höger så att du får fram inställningar.

Välj ”Endast Voip” och Logga in.

Nu är du redo att ringa via Wi-Fi, det enda kravet är att du ringer direkt genom appen.

Android

Öppna Dstny-appen, svep höger så att du får fram inställningar. Välj VoIP-läge:

Välj därefter ”Endast Wifi” och tryck Logga in, så är du igång.

Säkerställ att det fungerar genom att sätta din telefon på flygplansläge med Wi-Fi på och prova att ringa ett samtal.

Kan man se om ett samtal har ringt på växelnumret eller min egna anknytning i mobilen?

Ja, vi kan ställa in så att samtal som kommer från växeln visar ert växelnummer eller exempelvis två siffror innan inringande numret. Om du vill se växelnumret kommer vi spara informationen om vem som har ringt i din samtalshistorik på webben.

Samtalshistoriken hittar du på din användarsida. Kontakta din administratör på företaget eller Dstnys support så ställer de in nummervisningen för växelnumret åt er.

Vilka IP telefoner supportrar Dstny?

Telefoner köpta av Dstny är förkonfigurerade att fungera med den användare som telefonen är beställd för.

Modeller vi har support för är:

  • Snom 300- och 700 serien

  • Mitels fasta telefoner i 68xx serien

  • Gigaset, N510 IP Pro, N720 IP

  • Snom Meeting point