Dstnys historia

Vi har alltid varit pionjärer och nu är det dags att forma morgondagens kommunikationslösningar. Telefoni är det vi lever för. Följ med oss på resan mot framtidens företagstelefoni.

Framtidens företagskommunikation

Framtidens företagskommunikation

Våran devis är att driva framtiden inom telefoni för företag och detta är något vi lever efter varje dag. Vi jobbar ständigt med att utveckla de tjänster vi har för att göra dem bättre, säkrare och enklare att använda. Dessutom tar vi fram nya funktioner, både på egen hand och tillsammans med partners, för att förenkla arbetsdagen för våra slutanvändare.

För att kunna driva utvecklingen vet vi att vi måste ha de bästa talangerna till hjälp. Därför har vi haft ett stort fokus på att rekrytera de skarpaste hjärnorna på marknaden. Något vi verkligen tycker att vi har lyckats med.

Nu tar vi stora kliv ut i Europa med fokus på UCaaS och CPaaS, där vår starka plattform ska hjälpa våra Wholesale-partners att ta företagstelefoni till en ny nivå.

Communication Platform as a Service

Som CPaaS-leverantör använder vi öppna API:er för att bädda in kommunikation i dagliga applikationer för att passa utvecklande kunder och företagsbehov. Detta gör det möjligt att implementera kommunikation i system som inte är avsedda för syftet, och hjälper företag samla alla nödvändigheter i ett gränssnitt. Det tillåter företag att excellera i kundservice genom att möta kunder där de befinner sig. Detta kan exempelvis inkludera att lägga till en kommunikationsfunktion på hemsidan som är kopplat till passande CRM-system. Detta agerar som en hel grund där företag kan slippa att bygga egna integrationer såväl som att arbeta mellan olika applikationer. Och med vår moln-baserade modell, får ni en lösning som alltid är uppdaterad och skalbar utifrån utvecklande behov. Vi arbetar ständigt för att lägga till fler integrationer i vårt utbud och förser även anpassade lösningar för att möta företag med en helhetslösning.

iCore

iCore

Våra företagsvärderingar

Dstnys företagsvärderingar förkortas iCore. De är grundstenarna i vår organisation, de sätter ramarna för hur vi jobbar och vi strävar alltid efter att bli bättre. iCore står för:

Innovation
Jag förnyar mig för att alltid ligga steget före.

Commitment
Jag är engagerad från början till slut.

Obsession for CX
Jag är besatt av kundupplevelsen.

Respect
Jag har respekt för allas rytm, värderingar och talanger.

Empower
Jag stärker människorna omkring mig.

Bli vår nästa partner

Bli återförsäljare

Vi har två olika partnerkoncept för återförsäljare. Ett upplägg för er som vill fokusera på att sälja och låta Dstny sköta det kringliggande arbetet. Det andra upplägget är för er som vill ta större åtagande och ta hand om leverans och support själva.

Läs mer

Bli Wholesale partner

Som Wholesale kommer du att sälja Dstnys tjänster och teknik under ert eget varumärke. Vi hjälper dig komma igång, förkortar er uppstartstid och finns alltid där för er med hjälp och stöd. Ni säljer, startar upp, supporterar och fakturerar sedan era kunder själva.

Läs mer

Bli en integrationspartner

Vi på Dstny vill ha en så heltäckande telefonitjänst som det bara går. Har ni en tjänst som ni tror kan komplettera våra växeltjänster? Vi samarbetar mer än gärna med CRM-system och andra tjänster för att ge våra kunder en så fullständig lösning som möjligt.

Läs mer

0 användare

1999 - 2004

Bolagen föddes

Solus BC (QM Communications) grundades 1999 av Martin Norling och Joachim Brandt. Bolagets fokus har hela tiden varit att erbjuda tjänster i teknikens framkant samt att vara operatörsoberoende på den svenska marknaden. Tillsammans med Mattias Ohde som anslöt något år senare som VD och delägare har bolaget haft en extremt god tillväxt och lönsamhet. Samtliga är kvar i Soluno SE som nyckelpersoner och delägare.

Uno Telefoni (Teledesign) grundades 2004 av Andreas Grindelius och Johan Wogel. Tillsammans med Christian Hed som också var med sen dag ett har bolaget drivits framgångsrikt fram till sammanslagningen med Solus BC och SEB 2017. Precis som Solus grundare är alla tre kvar i företaget som nyckelpersoner och delägare.

0 användare

2006

Molnbaserad växel föddes

Bolaget är det första företaget i Sverige som sätter upp infrastruktur och skriver ett avtal med Telepo, det skulle dröja ytterligare 5 år innan någon av de större operatörerna gick i samma fotspår och började leverera molnbaserade växlar. Att i stort sett alla operatörer sen valde Telepo som sin plattform borgade givetvis för ett bra val av plattform och medförde en tydlig konkurrensfördel i form av erfarenhet.

500 användare

2006

Första kunden installerad

Lagercrants Communications var den första kunden att gå i skarp drift med en molnbaserad växeltjänst i Sverige.

Idén om skalbarhet föddes då man insåg att flera kunder kunde dela på utrustning och kostnader. Precis på samma sätt som ett hotell alltid kunnat erbjuda tillgång till många bekvämligheter utan att behöva köpa loss och äga allt själv kunde man revolutionera en hel bransch där det helt plötsligt blev möjligt för små och medelstora företag att få tillgång till avancerad växelfunktionalitet till en rimlig peng. Missionen att kasta ut alla fasta växlar i Sverige påbörjades på allvar.

1500 användare

2007

Integrerad mobiltelefoni (MEX-Mobile Extension)

Tele2 var den första operatören i Sverige att göra en sk MEX-anslutning till växelplattformen, vilket möjliggjorde att mobila enheter kunde integreras i växeln på allvar och på sätt föddes tredje generationens telefoni dvs molnväxlar. Första generationen var fasta växlar med bra funktionalitet men dålig mobilitet. Andra generationen var mobila växlar med skral funktionalitet men bra mobilitet. Tredje generationen med molnväxlar tillsammans med MEX funktionalitet kunde ta det bästa från båda världar och dessutom göra det mer användarvänligt och kostnadseffektivt.

9000 användare

2010

Fastnätsoperatör

Genom att bli en egen fastnätsoperatör kunde man realisera att all trafik på fastnätsnummer flödade genom växelplattformen som i sin tur gjorde det möjligt att använda vilken mobiloperatör som helst då man via vidarekopplingar från växeln kunde styra samtalen vidare varsomhelst. På så sätt föddes även ”operatörsoberoende light” i och med detta. Ett mycket lyckat strategiskt drag som verkligen satte fart på försäljning då man inte längre var tvungen att invänta bindningstider som skulle löpa ut innan man kunde hjälpa kunder med själva växeln, nu kunde kunderna behålla den operatör de redan använde.

12000 användare

2011

Sveriges bästa växel - Bäst i test

Telekom idag, branschens största tidning och forum inom telekom genomförde ett oberoende test för att utse Sveriges bästa växel. Sättet man genomförde testet på var minst sagt ambitiöst, man lät sig nämligen installeras som en ”riktig” kund och bedömde allt från information, utbildning, implementering till användarvänlighet och funktioner. Efteråt hörde man av sig igen för att avslöja att allt ”bara var ett test” och att allt kunde inaktiveras igen, gissa om vi kände oss snopna? Men lyckan som uppstod då resultatet kom och vinsten var ett faktum… det blev en riktig gamechanger!

17000 användare

2011

Egen mobiloperatör

Genom ett förvärv av Streamtel föddes den egna mobiloperatören som då nyttjade Telias nät, men som senare byttes till Telenors nät. Den stora anledningen till initiativet var att de stora operatörerna själva gjorde intåg med molnbaserade växlar, och för att kunna vara konkurrenskraftiga och kunna erbjuda kunder en helhetslösning var detta ett strategiskt viktigt beslut.

20000 användare

2012

Nytt land: Danmark

Bolagets första utländska satsning tillsammans med Siminn DK initialt men som senare förvärvades av Telia Danmark som än idag är en av Solunos största viktigaste wholesalekunder. Telia Danmark erbjuder både sin egna tjänst Touchpoint och våra tjänster under sitt egna varumärke, vilket blev möjligt då vi öppnade upp för white label partners eller wholesale/ licenspartners som det också kallas vilket har vuxit till att bli ett av Solunos viktigaste segment med över 10 partners i Sverige som förmedlar företagets tjänster under eget varumärke.

25000 användare

2013

Tillväxtrekord: Servage Communication

Tillväxttakten fördubblades, delvis tack vare ett förvärv av Servage Communication men främst organiskt. Flera fina utmärkelser erhölls, bla årets HIT-bolag som utfärdades av Computer Sweden och man fick även erkännandet trippel A rating (AAA) för fjärde året i rad av Bisnode företaget Soliditet.

40000 användare

2015

Operatörsoberoende

Telia anslöt sig som sista mobiloperatör till plattformen och i och med det inträffade det världsunika att en molnbaserad växel blev helt operatörsoberoende på sin marknad. Företag kunde efter denna dag byta, behålla eller blanda operatörer helt fritt, i en och samma växel med full funktionalitet, främst MEX (Mobile Extension).

50000 användare

2016

Årets molnleverantör Danmark

Mitel (som då hade förvärvat Telepo) delade ut ett pris till sin snabbast växande Partner i Danmark, och detta var ett kvitto på en lyckad utlandssatsning och ett mycket givande samarbete med Telia Danmark. Samtidigt fortsätter man också att vinna Mitels utmärkelser på den svenska marknaden som genom åren varierat mellan Årets Partner och Årets Sales Accelerator (snabbast växande).

70000 användare

2017 Jan

Soluno BC

Soluno BC grundades 2017 som en sammanslagning av Solus Business Communications AB och Uno Telefoni. Med en ny ägare i ryggen i form av SEB Private Equity, bildades den största operatörsoberoende integratören på den svenska marknaden och goda förutsättningar till fortsatt expansion i Norden och Europa. Bolaget fick nu drygt 50 anställda fördelade på två kontor i Stockholm och Göteborg, och ett rikstäckande ÅF-nät med drygt 70 av landets främsta återförsäljare.

105000 användare

2017 Dec

100 000 användare!

Det tog ca 10 år för både Solus och Uno att skaffa 30 000 användare, men som ett gemensamt bolag tog det bara 10 månader att skaffa ytterligare 30 000 användare. I december 2017 uppnåddes en historisk milstolpe med över 100 000 aktiva företagsanvändare i växelplattformen, en bedrift som endast ett fåtal operatörer i Europa har lyckats med.

Detta medförde också att Soluno BC utökade sin marknadsandel inom molnväxlar B2B i Sverige till ca 11% av marknaden. ”Ett plus ett har blivit tre” hette pressmeddelandet som betonade den lyckade sammanslagningen.

150000 användare

2018 Nov

Holland och 150 000 användare

Under 2018 fortsatte arbetet med att befästa Solunos marknadsandelar både i Sverige och internationellt. I oktober förvärvade Soluno holländska CallHosted för att stärka sitt internationella wholesale-koncept. I november samma år nådde Soluno ännu en viktig milstolpe när de uppnådde 150 000 användare.

150000 användare

2018 Dec

Soluno expanderar till den tyska UCaaS-marknaden

Soluno tar ännu ett steg i sin europeiska expansion och går in på den tyska marknaden tillsammans med HFO Telecom. Samarbetet möjliggör en komplett tjänst som lanseras både till återförsäljare och wholesale-partners. Tjänsten kombinerar Solunos UCaaS erbjudande med HFO: s förstklassiga operatörs- och billingtjänster.

150000 användare

Mar 2019

Soluno expanderar till den engelska UCaaS-marknaden

Soluno tecknar avtal med den engelska leverantören Trust Distribution. Genom avtalet kommer Trust att erbjuda partners och återförsäljare ett ledande ”mobile first” upplägg som driftas genom Solunos plattform och Wholesale koncept.

 

155000 användare

Maj 2019

Soluno integrerar mot MS Teams

I Maj, 2019, lanserade Soluno en fullskalig integration mellan sin molnbaserade växeltjänst och Microsoft Teams. Bolaget har sedan tidigare erbjudit lösningar mot både Lync och Skype for Business. Nu med Microsofts tekniskt förenklade setup, har arbetet fortskridit för att bredda den lösning som erbjudits företag som använder Microsofts produkter.

 

165000 användare

Sep 2019

Rustar för fortsatt expansion

Soluno vill ligga i framkant och fortsätta skapa rätt förutsättningar för nya marknader. På tekniksidan invigdes en helt ny serverhall med toppmodern teknik som säkerställer en trygg och säker drift för stora volymer av kunder i många år framöver. Parallellt med detta lanseras nya funktioner som bl.a. Call Recording och ett helt nytt avancerat telefonistgränssnitt.

 

165000 användare

April 2020

Soluno erhåller Trippel-A-utmärkelsen för femte året i rad

Trippel-A-utmärkelsen delas ut av kreditupplysningsföretaget Soliditet. Kreditbetyget signalerar för kunder och leverantörer att företaget är en trygg affärspartner, och Soluno erhåller det nu för femte året i rad.

165000 användare

Juli 2020

Soluno integrerar mot Slack

Soluno lanserar Slack Telephony. Det innebär att användarna kan få sin linjestatus och hänvisning automatiskt hämtad från företagsväxeln och visad direkt i Slack-gränssnittet. Den nya integrationen är ett avstamp i satsningen att berika upplevelsen och fördjupa integrationerna med ett utökat sortiment av produktintegrationer.

165000 användare

Sep 2020

Soluno erkänns som en ledande europeisk UCaaS-leverantör

Soluno blir utnämnda som ett av de 20 branschledande företagen i Europa, av Frost & Sullivan i deras UCaaS-rapport, Frost Radar ™, 2020. Frost Radar-rapporten är en branschanalys som granskar den europeiska marknaden för Hosted IP- och UCaaS. Bland drygt 120 europeiska industrideltagare identifierades 20 ledande företag baserat på deras tillväxt och innovation i rapporten.

165000 användare

Jan 2021

Soluno lanserar MyAcademy och förvärvar del av NetNordic

Soluno lanserar MyAcademy, en ny interaktiv inlärningsplattform. MyAcademy gör det lättare för partners att arbeta med Soluno, samtidigt som Soluno får möjlighet att erbjuda snabbare distribution av ny och relevant information till olika kanaler. Partners kan bekanta sig med Solunos produktportfölj i sin egen takt och vid en tidpunkt som de själva väljer.

Samma månad förvärvar Soluno delen för molnbaserad telefoni från den nordiska systemintegratören NetNordic. Soluno kommer att ta tillvara på NetNordics utmärkta gränsöverskridande expertis till sin växande internationella kundbas och dra nytta av erfarenheten inom försäljning, support och produkt. Avtalet återspeglar båda företagens ambition att vara ledande inom sina kärnverksamheter, vilket också innebär att konsolidera marknaderna.

2200000 användare

Juni 2021

MyUser lanseras och Destiny N.V köper upp Soluno och Telepo

Soluno lanserar användarportalen MyUser. Det är ett webbaserat gränssnitt, där kunden kan hantera och administrera sitt användarkonto, sina enheter och se sina eventuella add-on-tjänster de absolut vanligaste funktionerna. Till skillnad från MySoluno, som enbart är en portal för de som har administrativa rättigheter.

I juni tillkännages också att Soluno och Telepo köps upp av belgiska Destiny N.V. Detta gör att dem tillsammans blir Europas största UCaaS-leverantör med en omsättning på 170 miljoner euro. Förvärvet ger Destiny en omedelbart stark position i Sverige och leder även till globalisering för Soluno. Den kombinerade Destiny-gruppen kommer att bestå av mer än 600 anställda i 6 länder (Belgien, Nederländerna, Frankrike, Sverige, Tyskland och Storbritannien).

2200000 användare

Sep 2021

Destiny förvärvar danska ipvision

Destiny-gruppen förvärvar danska kommunikations- och samarbetsföretaget ipvision. Detta stärker gruppens position som ledande europeisk, SME-fokuserad och säker molnkommunikationsleverantör, både på den danska marknaden och i Norden i stort.

2200000 användare

Okt 2021

Destiny förvärvar belgiska leverantören Stuart

Destiny fortsätter att ta mark. I oktober 2021 lägger man till den ledande belgiska aktören inom molninfrastruktur och managed hosting, Stuart, till gruppen. Förvärvet utökar Destinys erbjudande till nya kunder, stärker dess backup- och molninfrastrukturportfölj för redan befintliga kunder och tillför den nödvändiga kompetensen för att vidareutveckla sitt erbjudande om molninfrastruktur på europeisk nivå.

2200000 användare

Nov 2021

Destiny förvärvar Techstep 

Destiny förvärvar den svenska delen för molnbaserad telefoni från Techstep. Avtalet återspeglar båda företagens ambition att vara ledande inom sina kärnverksamheter. Techstep bygger på samma teknikplattform som Destiny vilket är tryggt för kunderna, som nu också får tillgång till hela Destinys tjänsteutbud. Techstep kommer att fokusera och effektivisera sin kärnverksamhet; Managed Mobility Services.

2200000 användare

Jan 2022

Destiny förvärvar Meridix

Destiny förvärvar svenska analys- och rapporteringsföretaget Meridix, och tar därigenom en ledande position inom kommunikationsanalyser. Meridix-plattformen samlar in data från flera kommunikationslösningar och presenterar dem i ett intuitivt och enhetligt användargränssnitt, på ett sätt som skapar affärsinsikter och värde. Många av de mest kända kommunikationssystemen på marknaden stöds av plattformen och den används och är anförtrodd av tjänsteleverantörer över hela världen. Destiny har redan varit partner till Meridix i mer än 10 år och båda företagen har ett stort antal gemensamma tjänsteleverantörskunder i och utanför Europa.

2200000 användare

Feb 2022

Dstny lanseras som brand

Destiny tar ett viktigt nästa steg för att förverkliga sina europeiska ambitioner. Med “Dstny” lanserar man en ny varumärkesidentitet och logotyp för hela koncernen. Samtidigt meddelar man att Dstny kommer att bli den nya “co-name”-sponsorn för det belgiska UCI WorldTour-cykellaget Lotto-Dstny.

Med det nya namnet förenar Dstny mer än tio varumärken i koncernen med gemensamma uppdrag, syften och löften. Det nya varumärket symboliserar den europeiska ledarpositionen och drivkraften att påskynda innovation, förbättra kundupplevelsen och attrahera ännu fler talanger, för att leverera molnbaserad affärskommunikation idag och imorgon.

2200000 användare

Mars 2022

Dstny förvärvar Qunifi

Dstny förvärvar den ledande Storbritannien-baserade Microsoft Teams-integrationsspecialisten Qunifi. Qunifis Call2Teams-plattform är världsledande inom Teams-integration för UCaaS-leverantörer. Deras tjänst sträcker sig över hela världen med slutkunder i över 100 länder och organisationer med över 2 miljoner teams-användare som förlitar sig på Qunifi för sin dagliga kommunikation. Detta gör att Destiny nu kan ta en ledande position även inom Microsoft Teams-affärsintegrationer. Förvärvet är en väsentlig del av strategin för affärsintegrationer; påskynda hur affärsvärde och innovation adderas till Microsoft Teams-användare.

2200000 användare

Maj 2022

Dstny förvärvar Tactful AI & blir Branschvinnare 2022

Dstny förvärvar Tactful AI, en teknologistart-up baserad i Storbritannien och Egypten. Tactfuls Unified Customer Experience Platform (UCX) är en AI- och datacentrerad lösning som innehåller ett komplett omnikanalerbjudande med digitalt kontaktcenter, flerspråkiga chatbots för samtal och konversationsanalys. Förvärvet tar Dstny till nästa nivå i kundengagemang, vilket gör det möjligt för företag att använda artificiell intelligens och data i sin kundupplevelse med minimal ansträngning.

Samma månad utses Dstny till Branschvinnare 2022 av Branschvinnare i Sverige AB, i samarbete med Largest companies. En Branschvinnare är ett företag som har överträffat den egna branschens utveckling i såväl omsättning som resultat. Företaget måste även visa ett positivt resultat. Snittet räknas fram en gång per år och baseras på samtliga företag inom den aktuella branschen. I snitt är det endast 15% av Sveriges aktiebolag som tilldelas utmärkelsen.

Visa mer
+20
Fusioner och förvärv
200
Miljoner euro i omsättning
+20%
EBIDTA
+2,2
Miljoner växelanvändare
400 000
aaS-användare
+750
Anställda
+8
Internationella marknader

MyAcademy – kunskap är styrka

Vi på Dstny vill att våra slutanvändare alltid ska få ett förstklassigt stöd. De ska få kunnig information vid inköpstillfället, relevant utbildning kring användning, snabb och effektiv hjälp vid problem och kundanpassade råd på hur våra tjänster kan optimeras specifikt för dem. Detta kan enbart uppnås om alla som hanterar våra tjänster har rätt utbildning och tillgång till den senaste informationen. Därför har vi skapat MyAcademy. MyAcademy är en utbildningsplattform som ska hjälpa våra medarbetare, våra återförsäljare och våra Wholesalepartners att alltid vara up-to-date när det kommer till våra system. Allt för att våra kunder, i sin tur, kan få tillgång till det allra senaste inom telekom.

Tekniskt kunnande

Genom kontinuerlig utbildning kommer vi säkerställa den fortsatta utvecklingen av det tekniska kunnandet hos alla inblandade parter.

E-learning

MyAcademy är ett internetbaserat verktyg som kan nås av alla berörda parter för en så effektiv kunskapsspridning som möjligt.

Best practice

Plattformen ser till att alla vår kunder får tillgång till en förstklassig service, oavsett om de köpt via oss, våra återförsäljare eller våra Wholesale partners.

Lotto-Dstny

Lotto-Dstny

I sökandet efter den perfekta varumärkesaktiveringen hittade Dstny den idealiska partnern i det belgiska Lotto-cykellaget med en stark matchning i kärnvärden, geografiska marknader och publik.

Som ett snabbt växande företag är det viktigt för Dstny att skapa förtroende och bygga ett starkt varumärke. Dessutom gör detta det lättare att attrahera nya kunder, partners, M&A-utsikter och talang. Dstny väljer därför sina partnerskap mycket noggrant. Precis som Lotto-cykellaget tror vi på att ge talang varje tillfälle, på vikten av ett starkt partnernätverk och på mångfald och laganda. Vi delar också ambitionen att spela internationellt från våra belgiska rötter.

Dstny.se - en klimatkompenserad hemsida

Dstny.se - en klimatkompenserad hemsida

Vi på Dstny förstår vikten av att företag tar ansvar för miljön. Vi jobbar aktivt med att göra smarta miljöval, allt ifrån att välja miljömärkt papper till att främja distansmöten och på så sätt minska resandet. Men även hemsidor har en påverkan på miljön, både via de servrar som bär hemsidan och den el som nyttjas av besökarna via datorer och skärmar.

I ett steg i vårt miljöarbete har vi därför valt att klimatkompensera vår hemsida via CO2-reducerande projekt. Dessa projekt är godkända av Gold Standard, startad av Världsnaturfonden WWF. Så du kan surfa vidare i lugn och ro i vetskapen om att denna hemsidan är CO2-neutral.

Räkna ut ditt pris