Därför borde alla företag ha en AI-bot

Det är allmänt känt att kundservice är något av det viktigaste för ett företag. Det kan vara avgörande för att få kunder – och inte minst behålla dem. Vi har nog alla haft minst en dålig upplevelse av ett företags kundservice, och då gör vi oftast vårt yttersta för att inte behöva vända oss dit igen. Detta är ett mardrömsscenario för ett företag. Hur gör man för att inte hamna där?

Svaret är AI-bot. Även om kontakt med en riktig människa kan vara det bästa i vissa fall, så kan användningen av artificiell intelligens i kundvårdssyfte dramatiskt förbättra både effektiviteten och arbetsflödena. För vissa företag kan hela 90% av frågorna som kommer in automatiseras, vilket skulle göra att det supportteam du redan har skulle få mer tid att ägna åt de svårare ärendena. Låter det för bra för att vara sant? Det finns mer! Fortsätt läsa för att lära dig mer om fördelarna med en AI-bot.


Effektivitet
2-3 chattar igång samtidigt brukar vara medelvärdet för den bästa supportagenten. Efter det blir det svårt att hålla koll på samtalen och att svara i tid. Med en bot kan du ha nästan obegränsat antal parallella chattar. En bot har heller inget emot att göra tanklösa och repetitiva uppgifter, som en människa kanske inte skulle uppskatta lika mycket. Många företag får ett stort antal ärenden som är väldigt lika varandra och genom att lära boten att ta hand om dessa kan man frigöra värdefull tid för agenter att hantera större och mer komplexa ärenden, vilket innebär att behandlingstiden för både stora och små ärenden minskar. På köpet får dina anställda mer varierande arbetsuppgifter, vilket höjer kvalitén på arbetslivet.

Skalbarhet
När antalet kunder ökar växer också behovet av personal, och att utöka ditt team kostar både tid och pengar. En AI-bot kan så klart inte ersätta hela personalstyrkan, men den kan ta dig en bit på vägen! Tack vare sin skalbarhet kan boten fortsätta att hantera kunder i en växande takt, och under träningens gång kan den lära sig att hantera allt fler typer av ärenden.

Tillgänglighet dygnet runt
Har du någonsin velat ha tag i kundservice och mötts av “Vi har stängt, återkom på följande öppettider…”? Irriterande, eller hur? Med AI-bot slipper dina kunder den irritationen. Du kan erbjuda dem hjälp dygnet runt alla dagar på året, vilket skulle kunna vara banbrytande för ditt företag. Föreställ dig att en kund har problem på en helgdag eller mitt i natten och kan få snabb hjälp – vilken kundlojalitet det skulle skapa!

Lägre risk för fel
Människan gör misstag. Ingen är perfekt. Vi blir stressade, trötta och uttråkade. Det blir däremot inte en bot. Genom att lära den att hantera upprepade frågor eller uppgifter minskar därför risken för mänskliga fel.

Skapa fler leads
Du kan leda in kundsamtalet på olika försäljningsspår med förprogrammerade konversationsflöden. Genom att ställa frågor som “Vill du veta kostnaden för dessa produkter?” eller säga “Lämna dina uppgifter här så kontaktar en rådgivare dig med ett skräddarsytt erbjudande!” kan försäljningen öka på ett enkelt sätt. Detsamma gäller om du vill merförsälja på redan befintliga kunder. Säg att en kund har en fråga om en viss produkt, då kan du informera dem om andra produkter som kompletterar det de redan har. Om du vet att produkt A och B fungerar riktigt bra tillsammans, kanske du vill berätta för alla kunder som har frågor om produkt A, att produkt B är ett perfekt komplement. Addera en liten kampanj på det och du kan förbättra försäljningen avsevärt.

Det här är bara några av fördelarna med att ha en AI-bot på ditt företag. Om du vill ha mer information om Dstnys egna tjänst, FAQ-bot, hittar du det här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.