Omvandla din data till affärsvärde med handlingsbara insikter

Ordet handlingsbara insikter har varit mycket på tapeten på sistone, så nu ska vi reda ut begreppet och gå igenom olika steg för hur du kan omvandla din data till affärsvärde, med just handlingsbara insikter.

Vad är handlingsbara insikter för något?
Att säga att handlingsbara insikter enbart handlar om data är inte helt sant. Det vore mer korrekt att säga att det handlar om data, information och insikter – och dessa skiljer sig åt, även om det är på ett subtilt sätt. Data är obearbetad och rå fakta, medan information har samlats in och organiserats till något lite mer märkbart. Insikt är något man får av att analysera informationen och dra slutsatser, vilket i sin tur kan påverka beslut.

De flesta företag vill verkligen få mer handlingsbara insikter och ta sina beslut utifrån analyserad information, men samtidigt finns det ganska få företag som faktiskt gör det. 74% av världens företag har en önskan om att vara datadrivna, men endast 29% av dem lyckas koppla sin data till handlingar rapporterar Forrester.

Så varför är det så svårt att få praktiska insikter? Vi tror att det är steget “förvandla informationen till en upptäckt” som ställer till det.

Hur förvandlar man information till insikter?
Samla in data av kvalité
Detta kan låta självklart, men för att få handlingsbara insikter behöver man först ha rätt infrastruktur på plats så att man kan samla in kvalitetsdata. Det är viktigt att understryka ordet kvalitét här, det vill säga att datan man samlar in är korrekt och revelant.

Det är inte alltid en lätt uppgift att samla in, lagra och sortera stora mängder data internt, men som tur är finns det tredjepartsleverantörer som kan hjälpa till med det. Det finns leverantörer som kan hjälpa dig att samla in rådata, som antal ringda samtal eller genomsnittlig väntetid för kunder att nå din support, och leverantörer som specialiserar sig på kundupplevelsedata som NPS-undersökningar. Se till att du har rätt system på plats för att möta behoven för just ditt företags mål.

Vill du läsa mer om Dstnys Analytics-paket kan du göra det här.

Se till att du förstår sammanhanget
Att känna till sammanhanget för de uppgifter du samlar in kommer att hjälpa dig att veta vilket steg du ska ta härnäst. Ponera att du i vanliga fall har en genomsnittlig väntetid i telefonkö på cirka 30 sekunder för att en kund ska nå fram till dina säljare. En vecka visar det sig att det är 180 sekunder istället. Somliga chefer kan då gå direkt till försäljningsagenterna och hålla ett argt tal om produktivitet, men det kanske visar sig att marknadsföringsteamet hade en ny kampanj live den veckan, vilket genererade mer försäljning. Då behövs det snarare bättre kommunikation mellan marknadsföringsteamet och ledningen av försäljningsagentpersonalen, än en arg chef.

Att veta vad som händer i ditt företag och känna till sammanhanget för de insamlade uppgifterna kan vara avgörande för användbarheten av dina insikter.

Strunta i extremvärden
Det är kanske inte relevant hur många samtal du fick under Black Friday när du sätter dig ner för att bestämma hur din bemanning ska se ut under året – även om det så klart kan vara bra att veta för nästa års rea. Det kommer att hjälpa dig att få en mer exakt bild om du känner till vad som är ett extremvärde och då kan utesluta det från din övergripande analys.

Datan ska vara relevant
Vad som är värdefull för en person kan vara helt irrelevant för en annan. Att bara skicka ut samma sammansättning av data till en bredare grupp människor kan därför stjälpa företaget mer än vad det hjälper. Se till att rätt data når rätt person. Låt olika avdelningschefer sätta upp sin egen rapport med mätvärden som är relevanta för just deras avdelning.

Vidta åtgärder
Här kommer ännu en punkt som kan vara glasklar för vissa, men för att kunna göra något till en handlingsbar insikt behöver det finnas möjlighet att vidta åtgärder. Det
handlar inte om att bara göra vad som helst för sakens skull, och sedan försöka igen. Det är inte effektivt. Skapa istället en handlingsplan baserat på de insamlade insikterna och se till att följa upp den. Var dina gissningar sanna och ändrade handlingen resultatet till det bättre? Lär dig av dina handlingar för att förfina processen.

Att ha mycket data kan vara ett så kraftfullt verktyg att vi väljer att vidta åtgärder utifrån de insikter vi har fått från det. Förhoppningsvis kommer fler och fler företag att lära sig hur man gör data och information till affärsplaner.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.