https://www.dstny.se/app/uploads/vr_virtual-e1588603236537.jpg

Vad är VR (Virtual Reality)?

Det har snackats om VR länge, väldigt länge. Redan 1962 skapades en apparat som transporterade dig till Brooklyns gator, där du kunde uppleva vyer, vibrationer och till och med dofter på en virtuell motorcykel. Det första huvudburna VR-headsetet uppfanns kort därefter, 1968. VR har under lång tid inte riktigt fått det genomslag som det kanske förtjänat. Men nu, i och med mobila enheter med massvis av kapacitet och intåget av 5G så kommer kanske R:et i VR få stå för ”Return” istället för ”Reality”. För VR är tillbaka på våra läppar.

VR Virtual reality

Vad är VR?

Så vad är VR? VR är en förkortning på Virtual Reality, en virtuell verklighet. Lite tjusigt uttryckt så är VR en digital tillnärmning av verkligheten men ändå inte den riktiga verkligheten. VR är alltså en datorgenererad version av ens verklighet. Sätter du på dig ett VR-headset så blockerar den din vy av den riktiga verkligheten och visar dig istället en annan vy. VR är designad för att lura din sinnen. Man kan säga att VR hjälper dig att mentalt teleportera dig någon annanstans.

VR blandas ofta ihop med AR. Vill du veta mer om vad AR är så kan du läsa vårt blogginlägg om AR här.

 

Hur uppstod VR?

Vi människor har länge drömt om att kunna teleporterna oss till en annan plats. Att på bara några sekunder förflytta oss till en annan verklighet. Det är nog den längtan som har drivit arbetet med VR under en så långt tid. Och tidiga versioner av VR har funnits länge.

Sensorama

VR uppkom redan 1962, när filmskaparen Morton Heillig skapade det han kallade för Sensorama. Sensorama såg lite ut som en spelhallsmaskin med en 3D-skärm, vibrerande säte, stereo-ljud, fläkt och till och med en apparat som producerade lukt. I Sensorama kunde man exempelvis åka motorcykel genom Brooklyn samtidigt som man kände hjulen vibrera mot marken och känna doften av bröd när man körde förbi ett bageri. Även om detta var en revolutionerande teknik för sin tid vann Sensorama inte någon större popularitet.

VR virtual reality

VR The Sword of Damocles

När det kommer till VR-skärmar så talas det ofta om Ivan Sutherland, en forskare på MIT. 1968 skapade han det som kom att kallas The Sword Of Damocles. Apparaten The Sword of Damocles brukar benämnas som världens första VR-headset. Redan innan Ivan började på arbetet med headsetet var han välkänd för sina framgångar inom datorgrafik och han kallade själv sitt VR-headset för ”den ultimata skärmen”.

Vyerna du fick i The Sword of Damocles var inte speciellt realistiska och användargränssnittet var ganska primitivt. När man använde The Sword of Damocles behövde man ha sitt huvud ordentligt fäst i enheten, eftersom den läste av huvudets rörelse. Mekanismens ganska uppseendeväckande utseende var det som inspirerade till dess namn.

VR – från retro till hightech

Det fortsatta arbetet med VR, under 60- och 70-talet, drevs i mångt och mycket av den amerikanska armén när de byggde fordons-simulatorer. I och med arbetet som Nasa och forskare på The University of Utah gjorde, tillsammans med framsteg inom datorgrafik, så började VR få kraft under 80-talet.

År 1985 skapade Nasa The virtual enviorment work station. Detta blev nästa steg inom VR och apparaten bestod av två LCD-skärmar, vidvinkels-stereo och en motorcykelhjälm. Nu myntades även begreppet, som vi använder idag, Virtual Reality av Jaron Lanier. Lanier var med och designade handskarna som hörde till Nasas kreation.

Randy Pausch

När man pratar om VR kan man inte heller låta bli att nämna Randy Pausch. Han sista föreläsning ”Achieving your Childhood dreams”, som han höll innan han dog, är inspirerande, rolig och sorglig om vart annat. Och självklart handlar det om VR. Randy jobbade med Disneys tidiga VR-projekt och skapade Building Virtual Worlds-kursen som inspirerade många elever att fortsätta föra teknologin inom VR framåt.

VR i hemmen

På 90-talet började TV-spel med VR att poppa upp. Det började med speciella arkad-maskiner och 1991 började företaget The Virtuality Group släppa VR-maskiner till hemmen. Men VR fick ändå inget större gehör hos konsumenterna. Och Virtual Boy, som lanserades av Nintendo 1995 blev en gigantisk flopp. Kritiker sa att den var för dyr, spelen hade dålig kvalité och 3D-effekten var föga imponerande.

Tyvärr så dog VR ut lite efter det. VR hade inte levt upp till förhoppningarna hos varken tillverkare och konsumenter och begreppet föll i glömska.

Men plötsligt hände det något. 2012 startades förtaget Oculus, de skapade ett headset som blåste liv i VR igen. Idén bakom Oculus var förvånansvärt simpel. Istället för att ha två olika skärmar, ett för varje öga, så hade Oculus två linser framför en skärm, vilket skapade illusionen av djup.

Framtiden inom VR

De senaste åren har VR fått allt större spridning. Äntligen börjar VR leva upp till de höga förväntningarna som lades på upplevelsen redan från början.

Idag är VR något som vi är vana att prata om. Dock är det många som tror att VR bara har med spel och fritid att göra. Men det är långt ifrån sanningen. VR kommer kunna hjälpa till att ändra sättet vi jobbar och lär oss i framtiden. Allt ifrån miljöorganisationer, möten med kändisar till revisorer kan använda VR för att förbättra sina organisationer. Användningen har blivit allt större hos gamers, arkitekter, mäklare, lärare och till och med astronauter.

VR hjälper oss att lägga till ett till lager i vår upplevelse. En vanlig artikel i en tidning om en konsert kan ge dig en begränsad bild av hur det var. Genom VR kan vi komma närmare känslan av att vara där. Ord förklarar och man säger att en bild i sin tur kan säga 1000 ord. Hur mycket kan då VR ge oss?

VR virtual reality

Och VR utvecklas hela tiden. Med mer verkliga upplevelser och starkare teknik i bakgrunden kan VR öppna upp nya världar för oss människor. Genom gamification kan VR göra det roligare för barn att lära sig nya saker, eller ge historialektionen en helt ny dimension genom att låta barn besöka Pompeji eller se hur en medeltida bosättning kunde se ut.

Möjligheterna för VR är enorma, både i vår fritid och i vårt arbete.